Zakupy przez Internet? "Wypróbowany" produkt można zwrócić!
Zgodnie z prawem kupiony za pośrednictwem Sieci produkt można zwrócić w czasie 10 dni. Sprzedawca nie może jednak wymagać, aby odesłany mu towar był w stu procentach nienaruszony - twierdzi UOKiK, nakładając karę na sklep Vision Express.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Vision Express ponad 360 tys. zł grzywny za niedozwolone postanowienia w regulaminie e-sklepu firmy. Zastrzeżenia konkretnie wzbudziło sześć zapisów - jasno dawały one bowiem do zrozumienia, że odesłać można tylko i wyłącznie produkt nieużywany, w oryginalnym i nienaruszonym stanie.

Tymczasem taki fragment regulaminu nie jest zgodny z prawem. Kupując w tradycyjnym sklepie konsument ma możliwość wybrany towar pooglądać i przetestować, tymczasem w wypadku e-sklepów taka opcja nie istnieje. Klient ma więc możliwość i prawo wypróbować towar po otrzymaniu przesyłki (np. otworzyć opakowanie i przymierzyć okulary lub sprawdzić czy wysłano mu soczewki o odpowiednich parametrach), co jednocześnie nie może być równoznaczne z brakiem możliwości odstąpienia od umowy.

E-sklep Vision Express zastrzegł również w regulaminie, że odsyłający produkt klient nie może liczyć na zwrot kosztów wysyłki zamówionego towaru - zdaniem UOKiK to również jest niezgodne z prawem. Jeżeli bowiem konsument zwraca towar, robi to na własny koszt - przedsiębiorca musi jednak oddać mu zarówno pieniądze za produkt, jak i zwrócić koszty wcześniejszej wysyłki.

Po nałożeniu kary spółka zaprzestała stosowania kwestionowanych zapisów regulaminu. Wyrok nie jest jednak prawomocny i może nastąpić odwołanie.

Źródło: wirtualnemedia.pl


  PRZEJDŹ NA FORUM