E-sklep tylko z numerem telefonu
Sklepy internetowe powinny oferować inny kontakt klientom niż tylko e-mailowy

Tak wynika z wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie e-sklepu deutsche internet versicherung AG (DIV) (sygn. C-298/07).

Firma sprzedaje ubezpieczenia aut tylko przez Internet. Na swojej stronie podaje adres oraz e-mail. Nie ma natomiast telefonu kontaktowego – podaje go klientom dopiero po zawarciu umowy. Nie podoba się to niemieckim organizacjom konsumenckim, które domagały się, aby kontakt telefoniczny był możliwy dla wszystkich – także dla potencjalnych klientów jeszcze przed zawarciem umowy.

ETS orzekł, że dyrektywę o handlu elektronicznym (2000/31/WE) należy interpretować tak, że usługodawca musi podać klientom – zanim zostanie z nimi zawarta jakakolwiek umowa – oprócz e-maila także inne dane umożliwiające szybki kontakt oraz bezpośrednie porozumiewanie się. Dane te jednak nie muszą koniecznie zawierać numeru telefonu. Może to być formularz on line do kontaktu przez Internet.

Gdy jednak klient – nawiązując kontakt przez e-mail – jest potem pozbawiony dostępu do Internetu, należy umożliwić mu inny kontakt na jego prośbę. Dlaczego?

– Gdyby usługobiorcy po nawiązaniu kontaktu z usługodawcą drogą elektroniczną zostali czasowo pozbawieni dostępu do sieci elektronicznej, mogliby nie mieć możliwości zawarcia umowy – argumentowali sędziowie. – Nie zawsze można bowiem skorzystać np. z formularza on-line.

W praktyce oznacza to, że e-sklep powinien oferować kontakt telefoniczny także potencjalnym klientom. Sędziowie podkreślali, że nie jest to duże obciążenie dla firmy oferującej swoje usługi przez Internet. Klienci zaznajomieni z Internetem i tak najczęściej wybiorą ten sposób komunikacji, a porozumiewanie przez telefon byłoby wyjątkiem.

ETS uznał, że choć celem dyrektywy jest promocja e-handlu, nie oznacza to, że prawodawca pragnie zrezygnować z innych nieelektronicznych sposobów porozumiewania się, które można stosować dodatkowo. Wyrok jest ostateczny.

Warto dodać, że polska ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną (DzU z 2002 r. nr 144, poz. 1204 ze zm.) nie zobowiązuje obecnie usługodawcy do podawania swojego numeru telefonu. Art. 5 ustawy wymaga jedynie, aby podawać kontakt elektroniczny i zwykły adres przedsiębiorcy.

Zródło: Rzeczpospolita


  PRZEJDŹ NA FORUM